مثلث عشق

مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) قشم در ارتباط با مسأله حجاب و پوشش طلبگی کرسی آزاد اندیشی بامحوریت پوشش طلبگی با فرمایشات استاد دانشگاه سرکار خانم مریم ریاضی طهرانی  بعنوان کارشناس و ارائه دهنده  بحث و مدیریت حوزه سرکار خانم خدیجه غلامی بعنوان  داور و  استاد سرکار خانم زینب یوسفی بعنوان منتقد در جمع طلاب و اساتید این حوزه علمیه برگزار گردید.

این مبلغ توانمند در ابتدا با استفاده از دلایل عقلی و نقلی اصل ضرورت حجاب و پوشش را اثبات نموده و متذکر شدند که حجاب باعث حفظ امنیت و آرامش روانی در جامعه می شود. ایشان در ادامه فرمودند یکی از اهداف تشریع احکام الهی تقرب به خدا و تزکیه نفس است وحجاب هم از این مقوله خارج نیست ایشان در ادامه به پاسخ سوال استاد منتقد مبنی بر اینکه “آیا محدود کردن حجاب طلبگی صحیح است؟” آیا این نوع پوشش خاص برای طلبه ممکن نیست  بیشتر جلب توجه کند و نگاه نامحرم راتحریک کند. ؟  بحث را ادامه دادند وگفتند: طلبگی امری اختیاری اما مسئولیت آور از جانب مردم است. و این انتظارات بجا در قالب تهذیب تقوا و تواضع نمود پیدا می کند.

طهرانی ریاضی در ادامه چنین به بحث حجاب پرداختند که: حجاب متشکل از یک مثلث عشق برای خودسازی است که عبارتند از : حیا عفت و غیرت .هم چنین حیا نیز دارای اقسامی چون  حیای نگاه زبان راه رفتن، معیشت و امور اقتصادی و… می باشد.

وی  اظهار داشت : طلبه باید جلوه ای از حیا و عفت و غیرت در درونش باشد به گونه ای که در پوشش او نمود بیابد  لذا لباس طلبگی در اماکن عمومی  فاکتورهای مختص به خود دارد به صورتیکه در عین آراستگی متناسب با عرفیات طلبگی نیز باشد.

وی در پایان تصریح کرد: حجاب از ان جهت که حکم صریح خداوند در قرآن کریم هستٰ حق الله واز ان نظر که آثارش  در اجتماع نمود پیدامی کند حق الناس و از جهت پدیدار شدن آثار وضعی ان در فرد حق النفس است.

جمع بندی استاد داور: باتوجه به اینکه طلبه در تمام ابعاد زندگی به ویژه حجاب وپوشش برای دیگران الگوست وهمچنین مروج احکام و معارف دینی است بنابراین بایددقت بیشتری داشته باشد تا بتواند معارف دینی را با عمل خود بهتر به دیگران انتقال دهد.

 

موضوعات: پژوهشی -علمی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...