برگزاری میزگرد با عنوان” بررسی مزایا و معایب مهدکودک واقع در مکان آموزشی(محل تحصیل مادر) “با مدیریت سرکار خانم یوسفی توسط طلاب پایه پنجم و اول مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) قشم ، مورخ٩٦/٨/8 برگزار گردید.

با توجه به اینکه دو میزگرد با عنوان های معایب و مزایای مهد کودک قبلا در مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) قشم برگزارشده بود، و از آنجا که مهد کودک مدرسه ما در مکان آموزشی است،  طلاب خواستار شدند تا جهت جمع بندی نهایی بحث، میزگرد دیگری باعنوان"معایب و مزایای سپردن کودک به مهدکودک محل تحصیل مادر(در مکان آموزشی) نیز برگزار گردد. در این نشست طلاب حاضر از جمله معایب مهد در مکان آموزشی مادر را 1.از بین رفتن آرامش محیط و مادر، به دلیل سرو صدای حاصل از بازی و غیره بچه ها.2. نگرفتن مطلب تدریس شده به طور کامل و حواس پرتی برای خود و دیگر طلاب ، چرا که در بین کلاس درس، مادر را برای نظافت فرزندش یا شیردادن به او صدا می زنند.و راهکاری که برای این مشکل ارایه دادند این بود که اگر مهد کودک هزینه بیشتری از مادر بگیرد اما یک مربی مختص شستن آن ها باشد این مشکل تاحدودی برطرف خواهد شد. و از جمله مزایای که برای آن بیان کردند، عبارت بود از: 1.مادر خیالش راحت تر است چون فرزندش نزدیکش است و می تواند ساعت های استراحت حال او را از مربی اش جویا شود.2.کودکانی که شیرخوار هستند مادرانشان راحت تر و سریعتر و بدون هزینه می توانند خود را به فرزندانشان برسانند. 3. با توجه به اینکه در بعضی مهد کودک ها دیده شده از کودکان بزرگتر برای نظافت کوچکترها کمک می گیرند، گفته شد اگر مهد کودک نزدیک باشد بیگاری از کودکان کشیده نمی شود چرا که نظارت، بیشتر است.4. مربی بیشتر رعایت حال کودکان را می کند و سر آن ها داد نمی زند و آن ها را به خاطر برخی کارهایشان که از نظر بزرگترها فوضولی است تنبیه و توبیخ نمی کند چرا که با صدای گریه کودک، مادر متوجه رفتار او می شود.

معایب و مزایای مهد در مکان آموزشی

نتیجه گیری که از بحث به دست آمد توسط خانم یوسفی ارائه شد این بود که: امروزه با تغییر برخی آداب و رسوم فرهنگی و حتی وجود بعضی مسائل اقتصادی، حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی قوی تر و پررنگ تر شده است و این موضوع باعث شده که نیاز به مکان ها و افرادی برای نگهداری از فرزندان آن ها بیش از پیش احساس شود و مادران برای اینکه بتوانند با فراغ بال به فعالیت های اجتماعی خود بپردازند فرزندان خردسال خود را به امهد می سپارند و امید دارند که فرزندشان نیز در این مکان احساس آرامش داشته باشد. حال سوال مهم این است که ماندن بچه در خانه نزد پدربزرگ و مادربزرگ یا در مهد محل تحصیل مادر بهتر است یا رفتن به مهدکودک بیرون؟بدیهی است بچه‌ها تا ۳ سالگی نیاز مبرمی به حضور داشتن در خانواده و یا ماندن پیش یک فرد نزدیک دارند. در این شرایط باید به بهترین انتخاب برای بچه‌ها فکر کرد. اگر مادربزرگ و پدربزرگ شرایط و امکان نگه داری بچه‌ها را دارند باید از این موقعیت استفاده کرد و بچه را به آن‌ها سپرد. اما همیشه این امکان وجود ندارد. این جور وقت‌ها پرستار گرفتن یا سپردن به مهد محل تحصیل مادر گزینه‌هایی است که به ذهن می‌رسد. دردسرهای پیدا کردن پرستار مطمئن و مهربان که بچه در کنارش احساس آرامش کند انقدر زیاد است که مادران ترجیح می‌دهند سراغ مهد کودک محل تحصیل خود بروند. و خیرکثیر را به شر قلیل ترجیح دهند. در مهدکودک هایی که مربیان با تجربه و تعلیم دیده فعالیت می‌کنند و هر رفتار نامناسب آن‌ها با بچه‌ها، توسط مدیر مهد، رصد می‌شود و به آن‌ها تذکر می‌دهند. مهد محل تحصیل مادر ،محیط امن تری خواهد بود چرا که از هر نظر نطارت بیشتری بر آن است.تا بچه با یک فرد غریبه و یا در مهدکودک هایی که ساعت ها دور از نطارت مادر است تنها بماند.

 

موضوعات: پژوهشی -علمی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...