برگزاری میزگرد با عنوان“بررسی معایب سپردن کودک دلبندمان به مهد”با مدیریت سرکار خانم یوسفی توسط طلاب پایه پنجم مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) قشم ، مورخ٩٦/٨/6 برگزار گردید. در این نشست طلاب راهکارهایی را ارائه دادند ازجمله:١.خانم هاشمیان بیان کرد : فرزند با فرستاده شدن به مهد از احساسات و عواطف مادری دور می شود که این مسیله نهایتا به خشونت و یا استرسی شدن او منجر می شود.2.خانم جهانگیری گفت: اصولا مهدکودک را نمی پذیرم چرا که فرزند در تربیت دچار چندگانگی می شود و حتی اگر مربی لهجه داشته باشد کودک از لهجه ی او تاثیر می پذیرد و مهدکودک برای خانواده هایی که روی تربیت فرزند خود حساس هستند و می خواهند نوع خاصی از تربیت را به فرزند خود بیاموزند اصلا مناسب نیست .اما گاه به ناچار با تمام معایبی که مهد کودک دارد مجبور می شویم فرزند خود را راهی مهد کودک کنیم .3.خانم حسن زاده اظهار داشت گاه عدم تخصص و توانایی مربی مهدکودک و مناسب نبودن فضای مهد موجب نارضایتی والدین و کودک می شود.4.خانم سالاری گفت: از جمله معایب مهدکودک این است که کودکان از رفتارهای نامناسب یکدیگر تقلید می کنند و این موجب الگوگیری نامناسب از آنها می شود.5.خانم بهادری بیان کرد:رعایت نکردن بهداشت به طور صحیح در مهدکودک ها موجب ابتلا و انتقال بیماری به یکدیگر می شود.6.خانم امانی اظهار داشت: گاهی تعداد مربیان برای بچه ها کافی نیست بخاطر همین یک مربی یکه و تنها نمی تواند به همه کودکان رسیدگی مناسب داشته باشد لذا برخی مربیان برای آرام کردن فرزند دلبندمان متوسل به داروهای خواب آور می شوند که اگراستفاده ی این داروها مدوامت داشته باشد برای کودک بسیار مضر است.

این بحث توسط سرکار خانم یوسفی اینگونه جمع بندی شد:

بله اینکه بگوییم مهد کودک رفتن هیچ مشکل یا ضرری برای بچه ندارد حرف درستی نیست. باید پذیرفت که رفتن بچه‌ها به مهد اگر در سن مناسب اتفاق نیافتد خطرات روحی زیادی در پی خواهد داشت. مهد کودک محیطی است که بچه‌ها با ورود به آن شروع به مریض شدن می‌کنند،. گاهی ناسازگاری بچه با هم سن و سال‌هایش به قدری دردسر ساز می‌شود که مادر مجبور به تغییر مهد می‌شود. مربی‌ها به خصوص برای کودکان نوپا (۲تا۳ سال) باید ویژگی های خاصی برای جذب بچه ها داشته باشند در غیر این صورت پذیرش محیط کلاس برای بچه‌ها ممکن نیست. یوسفی در ادامه گفت: مناسب نبودن محیط مهد برای نگهداری اطفال یکی دیگر از معایب مهد فرستادن دلبندمان است چرا که محیط نگهداری از کودکان زیر ۳ سال حتما باید خاص و ویژه مناسبات سنی آنها طراحی شود. محیطی کاملا امن که کودک جستجوگر به راحتی و بدون هیچ خطری به اکتشافات خود بپردازد. محیطی که برای این کودک درنظر گرفته می شود از لحاظ بهداشتی نیز باید کاملا تمیز باشد زیرا کودکان زیر دو سال برای کشف و بررسی بسیاری از چیزها آنها را به دهان می برند. مکان نگهداری کودک نباید کوچک باشد، نوپایان خیلی زود از محیطی که بستر کوچکی برای اکتشاف و بررسی دارد خسته و کلافه می شوند و بهانه گیری می کنند. محیط های کوچک با تعداد زیاد بچه ها امکان تخلیه انرژی را به کودک نمی دهد در نتیجه کودکی که از صبح در محیطی تنگ زندگی کرد با روحیه ای کلافه با مادری خسته همراه می شود و این اول ماجرای مادر و کودک و اصطکاک بین آنهاست.

استاد افزود: عدم آگاهی و آموزش مربیان،  از نحوه رفتار با کودکان یکی دیگر از معایب می باشد. همانطور که می دانیم کار با کودک در همه زمینه ها تخصصی است و ویژگی های خاص خودش را دارد . اما متاسفانه در اغلب مهدهای کودک از مربیان کم تجربه و گاها حتی کسانی که رشته تحصیلی و روحیاتشان مناسب نگهداری از کودک نیست استفاده می کنند. در اغلب موارد این مربیان حقوق کمی دریافت می کنند. دغدغه های خارج از محیط مهد ممکن است در رفتار مربیان با کودک تاثیر منفی بگذارد.

 

موضوعات: پژوهشی -علمی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...